13 mei 2022

Diepvriesfruit of vers fruit, do en don'ts! πŸ‘ πŸ‡

Food
Voedingsweetjes

Oké, ik geef je alvast één spoiler mee: na het lezen van deze blogpost, geen excuses meer. Uhu, vaak wordt tijd gebruikt als excuus om fruit te mijden. Maar stiekem weten we allemaal wat voor een vitaminebommetjes ze één voor één (ja ook bananen) (en ja, ook mango) zijn. Ik beantwoord hier de vragen die zeker en vast al eens door jouw hoofd hebben gespookt!

 

Wat is het verschil op vlak van vitaminen? πŸ₯­

Goed nieuws! Eigenlijk is er geen verschil. Natuurlijk, wanneer we vers fruit lang bewaren gaan er stilaan beetje bij beetje vitaminen verloren. Moet je je hier zorgen over maken en je kiwi na 1 dag ijskast/fruitschaal wegsmijten? Tuurlijk niet! Maar het spreekt voor zich dat als je hem weken bewaart er vitaminen verloren gaan, en zo de kwaliteit ook achteruit gaat. Maar eigenlijk kan je dus stellen dat diepvriesfruit en vers fruit op vlak van vitaminen (en ook andere voedingswaarden) gelijk staan. Soms wordt er zelfs gezegd dat diepvriesfruit nog net iets meer vitaminen bevat omdat ze meteen na de oogst worden ingevroren… Oké, dat kan, maar het verschil is zo miniem dat je ze als gelijk mag aanzien.

 

 

Maar zijn er dan verschillen? πŸ’πŸ½‍♀️

Er is wel een klein verschil. Een verschil in textuur. Diepvries fruit gaat niet even stevig zijn als de verse variant. Je hebt dat misschien zelf al wel eens gemerkt, als je bijvoorbeeld aardbeien gaat ontdooien gaan die nooit even stevig zijn dan een verse aardbei. Is dat een probleem? Totaaaal niet. Maar zo kan je wel kiezen of je diepvries of vers fruit gebruikt, afhankelijk van de situatie.

Ik geef jou alvast 2 receptjes waarin het heeeeelemaal oké is om diepvriesfruit te gebruiken. In deze havermoutpap met zomerfruit of in de vegan blueberrypancakes met coulis πŸ˜‹πŸ˜‹πŸ˜‹

Nog een verschil. De prijs! Diepvriesfruit is soms goedkoper dan vers fruit. Zo koop je in deAlbert Heijn een bakje verse blauwe bessen van 150g voor €2,89 en voor een doosje diepvries blauwe bessen van 250g (100g meer dus) voor €1,99. Als je graag blauwe bessen bij je ontbijt yoghurtje eet kan je dus heeeeel wat besparen met diepvriesfruit, en dat geldt niet alleen voor blauwe bessen. Je moet maar eens vergelijken.

 

Maar wordt er dan geen suiker toegevoegd aan diepvriesfruit?

Wil jij graag leren hoe je dat op de verpakking kan zien? Wil jij niet meer uren naar de nutriscore staren en daarna jezelf nog steeds afvragen of je wel een gezonde keuze hebt gemaakt? Ik heb twee tips voor jou!

TIP 1: Mijn cursus verpakkingen lezen lost je van al jouw verpakking-lezen-onzekerheid af!

TIP 2: Download de BOOST! app. Hier vind je een overzicht van de beste keuzes per product en per winkel. En btw, nog veeeel meer rond mind, body en food. Download de app en test hem nu gratis en voor niks! Thank me later. πŸ₯° Je vindt hem hier op de Appstore en de Playstore.