6 januari 2023

Alles over prikkelbare darmen

Food
Tips & Tricks

Je hoort het steeds vaker: mensen die zeggen dat ze PDS of het prikkelbare darm syndroom hebben. In deze blogpost leg ik je alle basics uit over prikkelbare darmen en FODMAP. Werkt FODMAP? Zijn prikkelbare darmen te genezen? Wat zijn de symptomen van prikkelbare darmen? Hoe lang moet je een FODMAP-arm dieet volgen? Lees verder om hier alles over te weten te komen.

Benieuwd of jij prikkelbare darmen hebt? Doe hier de quiz!

 

Wat zijn prikkelbare darmen?

Mensen met het prikkelbare darm syndroom (PDS) zijn overgevoelig aan bepaalde voedingsmiddelen. Daardoor krijgen ze klachten als een opgeblazen buik (alsof ze zwanger zijn), krampen, diarree en/of constipatie en winderigheid. Ze hebben geen afwijking in hun darm. Er is geen ontsteking. Het heeft dus niets te maken met een allergie of een intolerantie.

 

Hoe valt de diagnose ‘prikkelbare darmen’?

Je kan prikkelbare niet zien in het bloed of op een echo. Diagnose van het prikkelbare darmsyndroom of PDS gebeurt dus op basis van symptomen. Vaak wordt dit vastgesteld bij mensen die al jarenlang buikklachten hebben. Soms wordt er door een huisarts gezegd dat het in het hoofd zit, maar dat is absoluut niet waar. Het valt niet te onderschatten welke invloed de klachten hebben op de levenskwaliteit van de persoon.

 

Wat is de oorzaak van prikkelbare darmen?

De oorzaak is voorlopig nog onbekend. Er zijn wel 3 belangrijke risicofactoren: darminfecties, psychologische problemen en het microbioom van de darm. Deze zijn bepalend voor de klachten die een prikkelbare darm veroorzaakt. De bekendste oorzaak is een darmontsteking.

 

Kan je PDS behandelen?

Er bestaat gelukkig een behandeling om de symptomen van prikkelbare darmen te verminderen. Onderzoek wijst uit dat bij ongeveer 70 à 80% van de mensen het FODMAP dieet een goede behandeling is.

 

Wat is het FODMAP-dieet?

Het FODMAP-dieet is een eliminatiedieet. De duur ervan hangt af van hoe snel jij klachtenvrij bent. Mijn ervaring leert me dat mensen na twee weken vaak al een hele vermindering voelen van hun klachten als ze het FODMAP-dieet volgen. Het FODMAP-dieet is niet gefocust op vermageren, wel op klachtenvermindering. FODMAP past dus binnen de visie van Healthy Habits en intuïtief eten. Na de eliminatiefase worden alle voedingsmiddelen stap voor stap terug geherintroduceerd aan de hand van een herintroductieschema.

Ik heb een PDS cursus ontwikkeld waarin je al die informatie krijgt. Je vindt alle informatie over de cursus hier terug (pssst: ik heb een kortingscode voor jou zodat jij de cursus kan scoren aan 15% korting: GGpds15)

 

Wat betekent FODMAP?

FODMAP is een verzamelnaam voor bepaalde koolhydraten die elke dag in onze voeding voorkomen en staat voor Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden, Mono-sachariden And Polyolen (Oligo-, mono- en disachariden). FODMAP’s worden slecht of niet opgenomen in de dunne darm en komen zo onverteerd in de dikke darm terecht. Dit leidt tot klachten bij mensen met een hogere gevoeligheid in de darmen. De FODMAP’s trekken vocht aan, wat ervoor zorgt dat de darmen uitzetten en aanleiding kan geven tot diarree. Bovendien fungeren deze onverteerde koolhydraten in de dikke darm als voedselbron voor de darmbacteriën waardoor ze gaan gisten. Dat levert gasproductie en symptomen als winderigheid en een opgeblazen gevoel op.

 

Is het FODMAP-dieet streng?

Er zijn veel diëtisten die het FODMAP-dieet erg streng aan hun klanten uitleggen waardoor het voor veel mensen moeilijk is om het gedurende een aantal weken vol te houden. Tegenwoordig bestaat er ook een light FODMAP. Hierin ga je de meest voorkomende triggers weglaten. Heel veel mensen zijn hier al mee geholpen. Als dit niet werkt, wordt tijdelijk de hele FODMAP gedaan, maar er wordt altijd rekening gehouden met wat haalbaar is voor jou. In mijn cursus focussen we echt op haalbare kleine stappen om jou klachtenvrij te maken.

 

Is er een andere manier om van mijn PDS klachten te geraken?

Stressvermindering, voedzaam eten, voldoende drinken, niet te snel eten, regelmatig bewegen,... Het zijn allemaal basisadviezen die je ook al kunnen helpen bij klachtenvermindering. Maar het is niet altijd voldoende.

 

Zijn FODMAP-rijke voedingsmiddelen ongezond?

Nee, er is geen verband met gezond/ongezond wanneer het gaat om FODMAP-rijk of FODMAP-arm. Er zijn heel wat fruit- en groentesoorten die FODMAP-rijk zijn en gezond zijn. Frietjes bevatten bijvoorbeeld geen FODMAP’s, maar daarvan weten we dat het dan niet heel voedzaam is voor je lichaam.

 

Wil jij meer weten over FODMAP? Download dan hier mijn gratis gids waarin je voorbeelden vindt van FODMAP-rijke voedingsmiddelen.