15 april 2022

Is fruit na je maaltijd slecht? πŸ“

Food
Voedingsweetjes

We horen het wel vaker: ‘Wacht maar eventjes met fruit te eten, je hebt juist gegeten.’ Of je gaat die vitamientjes niet evengoed opnemen omdat je maag nog vol zit. Oeh en al zeker geen fruit meer eten als het na uur x is, want al die suikers... πŸ˜… Voor eens en altijd: dikke zever. 

Voor moest je het nog niet weten: ‘ons lichaam is tot heel veel in staat’. πŸ’ͺ Dat is dan ook waarom we er zo goed voor moeten zorgen!! Ons lichaam is er dan ook toe in staat om fruit zelfs na onze maaltijd te verteren. Die worden zelfs door een ander stofje in ons lichaam verwerkt, dus je ‘gewone’ maaltijden kunnen nooit de vitamientjes van het fruit ‘blokkeren’.  

 

Am I pregnant? 🀰😱 

Maar Celien, als ik fruit eet nadien ben ik altijd opgeblazen?? Ik ga je niet vervelen met de details, maar omdat fruit veel vezels bevat krijgen je darmen misschien wat veel te verwerken. Maar dit hangt enorm af van hoe gevoelig je darmen zijn.  

Ben je heel gevoelig? Dan kan het geen kwaad om even te wachten om fruit te eten. Gewoon voor jezelf zodat je niet te veel last ervaart van een opgeblazen en ongemakkelijk gevoel. Want neen, je bent heus niet zwanger πŸ˜‹ Accepteer ook een opgeblazen gevoel, het is deel van je lichaam en iedereen heeft het wel eens. Het is normaal en eigenlijk vertelt je lichaam je hiermee heel wat! 

Weet je van jezelf dat je weinig last hebt van je darmen, dan hoef je daar helemaal niet zo veel rekening mee te houden. Tevens zou je al enorm veel fruit moeten eten, om er last van te ondervinden en is het een normaal proces dat sommige voedingsmiddelen makkelijker verteren dan andere. 

 

 

Eet dus maar een stukje fruit bij je maaltijd om alle vitamientjes en mineralen binnen te krijgen! πŸ₯πŸ₯•  Dit is jouw reminder om aan de dagelijkse hoeveelheid aan fruit (minimum twee stukjes per dag) en  groentjes (minimum 250 gram per dag) te voldoen.  

Moral of the story: Doe vooral waar jij jezelf goed bij voelt en waar je zin in hebt. πŸ˜‰ Heb jij nu zin om in te gaan tegen dit fabeltje. Probeer dan volgende receptjes uit om je maaltijd te af te sluiten: lekkere dessertjes met fruit uiteraard! 

Kwarkcake met bosbessen

Healthy appelcake