20 juli 2022

Val je af van intuïtief eten?

Mind

De vraag van één miljoen. Mijn inbox stroomt vol met mensen die graag willen weten of intuïtief eten ook zorgt voor een lager cijfer op de weegschaal. Val je nu af door het diëten achterwege te laten en intuïtief te gaan eten? 

Eerst en vooral is het belangrijk om de olifant uit de kamer te halen. Intuïtief eten focust NIET op afvallen. Het is geen ongewone vraag, maar een eenduidig antwoord ga je hier niet vinden. Intuïtief eten focust wel op het ontwikkelen van een gezonde relatie met voeding en je lichaam. Het legt de focus op opnieuw intunen met jezelf en luisteren naar de signalen van je lichaam. Dit gebeurt aan de hand van 10 principes die je hier kan vinden.  

Als je start met intuïtief eten zijn er drie mogelijke scenario’s voor je lichaamsgewicht. Je valt af, je blijft stabiel of je komt bij. Je kan jammer genoeg niet voorspellen wat je lichaamsgewicht gaat doen. De literatuur is er alvast over eens dat intuïtief eten gelinkt is aan mensen met een lager BMI dan mensen die aan diëten vasthouden. Een kleine disclaimer hierbij is dat BMI geen goede schaal is om je gezondheid te beoordelen. Het is puur een ‘vaststelling’, maar verder heeft het geen betekenis over in hoeverre je gezond bent of niet. 

 

De evolutie van je lichaamsgewicht is afhankelijk van verschillende factoren:

🏋️‍♀️  Wat is je huidige gewicht? 

🏋️‍♀️  Hoe lang ben je al op dieet? 

🏋️‍♀️  Wat is je gewicht nu? 

🏋️‍♀️  Hoe is je lichaam aangetast door het diëten? 

 

Diëters hebben naast een hoger BMI ook vaak een hoger fat set point dan mensen die niet diëten. Dat komt omdat diëten ervoor zorgen dat o.m. je stofwisseling vertraagt. De voeding die je eet, neem je sneller op in je vetreserves. Gelukkig kan je je stofwisseling en metabolisme ‘resetten’. Door opnieuw naar je lichaam te leren luisteren en dus intuïtief te eten, herstelt je stofwisseling vanzelf. Je kan het vergelijken met bedrogen worden in een relatie. Het duurt wel enkele maanden voor het vertrouwen hersteld is. Je lichaam moet in dit geval ook opnieuw vertrouwen opbouwen. Het moet er opnieuw zeker van zijn dat het voldoende energie binnenkrijgt zodat het zijn stofwisseling opnieuw kan versnellen. 

Waar we zeker over zijn is dat intuïtief eten ervoor zorgt dat je minder eetbuien hebt, dat je komaf maakt met breinloos eten, je jezelf minder vaak overeet en niet meer voeding gebruikt om met je emoties om te gaan. Goed nieuws, toch?  

 

Persoonlijk zie ik bij veel cliënten in de eerste fase een gewichtstoename. I know, dat is niet fijn om te horen. Maar, weet dat dat komt door verschillende redenen: 

Je lichaam is bezig met herstellen. Dat wil zeggen dat wanneer je start met intuïtief eten, je mogelijks meer gaat eten dan je nodig hebt omdat je de signalen van jouw lijf niet meteen kan aanvoelen, in het begin is dat heel erg zoeken. Daarnaast zie je na een dieet altijd een tijdelijke gewichtstoename omdat je lichaam niet houdt van diëten. Vanaf je dus terug normaal gaat eten, is het ook normaal dat je terug naar je oude gewicht gaat. No worries, dit komt dus niet door intuïtief te eten, maar wel door dat je een dieet volgde. Dat is dan ook meteen de reden waarom we dat niet meer gaan doen. 😅

 

Gewichtstoename tijdens intuïtief eten wil niet zeggen dat jij niet goed bezig bent.

Mijn cliënten zeggen vaak: 

Ik voel me niet meer schuldig als ik chocolade eet 

Ik denk niet meer de hele dag aan eten 

Ik voel terug de signalen van mijn lichaam 

 

Gewicht is dus geen factor voor succes in het proces van intuïtief eten. De signalen die hierboven staan beschreven zijn dat wel. Door intuïtief te gaan eten zal jij naar jouw fat set point gaan. Benieuwd wat dat is? Dat lees je hier!  Wil je je natuurlijk fat set point bereiken en stoppen met eeuwig jojoën? Dan is de cursus ‘Starten Met Intuïtief Eten’ op jouw lijf geschreven. Klik hier voor meer informatie.